att förneka kön.

2012-03-30 ♥ 09:05:16 | Kategori >> Tankar & diskussioner | KOMMENTARER (0)

Jag tänker inte skriva något inlägg om ”hen”, jag tänker inte ens ge mig in i debatten om könsstereotypa kläder till barn och vad det innebär. Inte just nu, jag orkar inte.

 

Men jag kan ju slå fast att det är mer eller mindre omöjligt att debattera med personer som drar egna, felaktiga slutsatser om vad ”motståndarna” tänker och vad de menar. Det allra mest korkade argumentet måste väl ändå vara de i stil med ”men vi har ju två olika kön, varför förneka det?” eller ”varför inte låta tjejer vara tjejer och killar killar?”. Det är ju liksom dött lopp då. Som att debattera med en treåring, ungefär.

 

Finns det personer som inte vet att det finns två kön? Att vissa har snopp och andra har snippa? Hur kan man vara så urbota dum att man använder det som argument i jordens alla feministiska debatter?

 

Det är ganska precis samma sak som att säga till en antirasist att personen förnekar att det faktiskt finns olika hudfärger!

 

Ja, det finns olika kön. Ja, det finns olika hudfärger.

Men vad innebär det, egentligen? Inte är det väl skäl att värdera personer olika? Att tillskriva personer egenskaper baserade på detta?

 

Det är ju vansinne.

 




Kommentarer

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0