milt tvång är bästa medicin

2010-10-21 ♥ 17:35:26 | Kategori >> Tankar & diskussioner | KOMMENTARER (1)

"det är upp till varje familj att bestämma hur man ska dela upp föräldraledigheten" hör man. Och aldrig, och då menar jag verkligen aldrig någonsin har de orden kommit från några som har valt att dela på föräldraledigheten.

Jag önskar verkligen att det gick att låta alla bestämma själva. Men det innebär ju uteslutande att mamman är hemma jämt. I praktiken blir det så, även om det låter vackert i teorin. Bortförklaringarna haglar, men de verkar bara hålla åt ena hållet.

När förbudet mot aga infördes gick föräldrar i taket - man ska väl få bestämma själv hur man uppfostrar sina barn?!
När skattelättnaden för den som hade en partner utan jobb, dvs den karl som hade en hemmafru, skulle tas bort för att även kvinnor skulle börja förvärvsarbeta blev folk galna. På precis samma sätt, och med precis samma argument som nu upprördes folk av att "staten la sig i", men det har lett till att utvecklingen har gått framåt. Vissa saker måste införas med milt tvång, för vi är så fast i gamla mönster. Att tro att man kan vänta ut utvecklingen är naivt och dumt.

(Pengaargumentet är vanligast, men jämställdhetsbonusen har inte hjälpt. Det var alltså rent skitsnack från de flesta. Det handlar inte om det.)

Gör som ni vill. Men den pappan som tror att han har en chans att vinna en framtida vårdnadstvist om han inte har tagit ut i närheten av så många föräldradagar och vabdagar som mamman, inte följt med på lika många läkarbesök eller har tagit ett lika stort ansvar över klädinhandling och matplanering, den pappan är sjukt naiv.

Och den som tror att man får precis samma kontakt med sitt barn om man jobbar 9h/dag som om man är hemma med barnet hela dagarna förstår jag mig inte alls på.

Gör som ni vill. Men stick inte huvudet i sanden. Påstå inte saker som inte är sanna. Lura inte er själva.

Nej, jag har inga barn. Och jag får minsann se hur det blir när jag själv blir mamma och bla bla bla.


Läs gärna:
Lady Dahmer om individualiserad föräldraförsäkring. Hon har själv tagit ut all föräldraledighet, och ger sig själv en törn för det!

Underbaraclara om kvantitetstid med barnen.






Kommentarer
Postat av: Tildaf

Åh vad härligt med en person som tar upp samma sak som jag tjatar om varje gång det ämnet kommer upp, nämligen minuset pappor som inte tar ut föräldraledighet har vid vårdnadstvister. Jag blir lite irriterad på alla män som ondgör sig över att kvinnor får fördelar vid vårdnadstvist för dessa är ju ofta samma män som tycker att det är på sin plats att kvinnorna är hemma mer med barnen. Det brukar ju komma upp i diskussioner om att kvinnor inte alls är förfördelade i samhället...

Domstolen kan ju inte ha en aning om vem av föräldrarna som i realiteten har bäst anknytning till barnen så de måste gå efter saker som man kan konkret kan peka på t.ex. vem som varit hemma mest med dem. Som du säger är det jävligt naivt att tro att en objektiv bedömning om anknytning ska vara till ens fördel ifall man inte ens bemödat sig med att vara hemma med barnen.

2010-10-21 @ 19:27:28
URL: http://tildaf.wordpress.com

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0