snabbmat med hemgjord hovmästarsås

2010-11-15 ♥ 21:27:10 | Kategori >> Mat & bak & sånt | KOMMENTARER (3)

Gravad eller rökt lax är jättegott. Köper man vanliga vakuumförpackningar med sådan så håller den länge i kylen, så det är bra att alltid ha hemma! Med egen hovmästarsås blir det hur gott som helst.

Hovmästarsås är lätt att göra! Det är bara ett enda kritiskt moment, men det är lätt fixat.

3 msk senap
1 äggula
1 msk strösocker
1 krm salt
0.5 krm vitpeppar
1 dl olja
1 dl creme fraiche eller yoghurt
Hackad dill

Blanda senap, äggula, salt, socker och vitpeppar. Vispa sedan med elvisp samtidigt som du har i oljan saaaakta. Detta är det kritiska momentet. Om oljan inte blandas i tillräckligt långsamt så skär såsen sig. Och då finns ingen räddning, då är det bara att slänga den och försöka igen! Så ha inte bråttom, så blir det så bra så. Sedan blandar du i creme fraichen/yoghurten (jag tar vanlig naturell yoghurt som jag vanligtvis äter till frukost för den finns ju hemma), och till slut dillen.

Gott gott!



Kommentarer
Postat av: Lit de Parade

Det måste jag prova!



M @ Lit de Parade.se

2010-11-15 @ 22:21:12
URL: http://www.litdeparade.se
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

det jag skrev där är ganska normalt matintag för mig om vardagarna..på helgerna blir det lite mer med chips och sånt.

men jag vet itne hur jag ska äta MER..det är ju inte för att jag är hungrig som jag får godissug..kan ju få godissug efter en brakmåltid liksom..särskilt om det varit salt mat då vill jag ha nåt sött osv.

2010-11-16 @ 18:21:45
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Felixelida

Good web with cool info. Thanks.

2010-12-26 @ 15:12:33
URL: http://felixelida.blogfuture.com

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0