istället för barnmatsburkar med fruktpuré

2013-02-01 ♥ 13:47:01 | Kategori >> Barnmat | KOMMENTARER (1)

Det är inte direkt livsfarligt med de färdiga fruktpuréburkarna man kan köpa. Vi har såna och blandar i hennes yoghurt på morgonen och till mellis ibland. Men det känns helt klart inte lika bra som det man gör själv. På barnmatsburkarna står det att det inte är tillsatt socker, men det innehåller fruktjuicekoncentrat. Det är alltså inte bara mosad frukt, proportionerna är inte de samma.
 
Att göra fruktpuré eller frukt till bebisar på annat sätt är typ världens lättaste. Ännu lättare än att göra egen lunch/middagsmat. Det är ju liksom bara att mosa....
 
min systerson fick en burk med sig hem idag
 
 
Man kan göra på torkad eller färsk frukt. Plommon och aprikoser tar jag torkade. Tar man färska plommon finns risken att de får ont i magen, plommon är ju lösande och färska kan lätt ge magknip, för de är för "starka". Men det går förstås det med.
 
Fruktpuré på torkad frukt gör man genom att koka en liten stund i vatten, och sedan mixa slät tillsammans med lite av kokvattnet.
 
Fruktpuré på färsk frukt kan man göra genom att koka även den, och sedan mixa. Eller bara mixa.
 
Färsk frukt brukar jag ge min 10-månaders genom att riva på rivjärn. Sedan kan hon sitta och peta i sig bitarna. Hon tycker det är jättegott och roligt. Men mindre bebis vill hellre ha puré förstås.



Kommentarer
Postat av: ellie

Låter ju jättebra. Den dagen jag blir gravid och får barn kommer jag ha detta i åtanke. Så mycket bättre att göra eget :)

2013-02-01 @ 16:28:12
URL: http://myrslokens.blogg.se

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0