bröstmjölk och karriärsval

2012-09-09 ♥ 10:59:34 | Kategori >> Amning | KOMMENTARER (1)

 
I veckan åkte jag på möte i jobbet. Jag hade med mig block, penna, viktiga dokument och bröstpump. Förstås.
 
Den vanligaste frågan när folk får höra att jag har börjat jobba är "men hur går det med amningen då?!". Jo, tack bra, kan jag svara då. Ibland kommer min man förbi med bebisen till jobbet så jag ammar där, men mest så pumpar jag ur och han ger henne flaskan.
 
Amning är inget hinder för att barnet ska få vara hemma med sin pappa lika mycket som mamma.
 
Amning är inget hinder för jämställdhet.
Amning är inget hinder för en kvinna att satsa på sin karriär.
 
 
**
 
Visste du att om det inte fungerar att ta pauser för att amma under arbetet så har man rätt att vara föräldraledig för amning? Alltså, om man inte har ett sådant slags jobb som jag har där jag själv kan styra över mina tider och med lite framförhållning ta en amningspaus utan problem, så är arbetsgivaren skyldig att ge den möjligheten. (Inte på betald arbetstid, men man har rätt att ta en paus i arbetet för att amma.).
 
Detta finns reglerat i föräldraledighetslagen § 4.



Kommentarer
Postat av: M

Skönt att amningen inte är ett hinder för dig att jobba! Roligt att det funkar för din familj! Alla kan dock inte fortsätta ge bröstmjölk i alls samma utsträckning när de börjar jobba. Pumpning och mjölkuppsamling funkar ju inte alls för vissa. Man kan också bli väldigt störd i sitt jobb av att amma, även om man har lagen på sin sida. Vissa barn äter ju dessutom långsamt/länge och ofta. Man kanske dessutom har långt mellan hemmet (barnet) och jobbet. Så att jobb inte är ett hinder för att amma/ge bröstmjölk är ju en starkt modifierad sanning. Nu kan man ju vara hemma ganska länge och ändå dela lika på dagarna, men att fortsätta ge bröstmjölk under den tid på dygnet som den ammande föräldern jobbar är näst intill omöjligt för många.

Svar: Ja visst, det är inte lika lätt för alla. Helt klart.
Ellieott

2012-09-10 @ 16:17:54

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0