med tvåveckorsbebis på akuten

2012-03-28 ♥ 09:20:23 | Kategori >> Vardag | KOMMENTARER (0)

Jag vet inte hur många gånger min lilla nyföding har varit på akuten. Fyra kanske? Känns som 100. Som tur är så har det aldrig varit hon som har behövt vård, utan bara hennes klena mamma.

Det hela började med att moderkakan inte kom ut efter förlossningen, och de fick ta ut den på operation. Det ökar risken för livmoderinfektion, vilket jag råkade ut för. Så då fick jag åka till gynakuten, och fick antibiotikabehandling. Läkaren mer eller mindre lovade mig att vara feberfri efter max 2 dygn, om jag mot förmodan inte skulle vara det så skulle jag tillbaka. Efter två dygn var jag sjukare än innan. Så då åkte jag tillbaka, och det konstaterades att mina infektionsvärden var högre. Jag fick livmodersammandragande och skulle fortsätta enligt planen med min antibiotika, för svar på odlingsproverna hade inte kommit tillbaka. Sedan skulle jag tillbaka tre dagar senare för uppföljning oavsett hur jag mådde. Då mådde jag bra! Och proverna visade att antibiotikan tog. Jag var lite seg i starten helt enkelt, och behövde en skjuts av livmodersammandragande för att få ut all bakterieindränkt skit som låg och äcklade sig i livmodern.

Hurra. Nu var jag frisk! Nu var det över, skulle bara äta klart min antibiotikakur och sen bli frisk.
Trodde jag, ja.

Nässelutslag på hela kroppen. Kliade som faaaaaan och jag höll på att bli vansinnig. Sambon ringde till sin pappa och hans sambo, båda är läkare, som rådde mig att sluta med antibiotikan med en gång. Det var bara en dag kvar av kuren, så det gjorde säkert inget. Utslagen gick inte bort, de blev värre... och igår började det klia och domna i tungan och munnen. Det är inget bra tecken, så då var det bara att åka till akuten igen... detta var igår. Då fick jag adrenalin, massa betapred och tavegyl utskrivet för 10 dagar.

Bra sak: infektionsvärdena var jättelåga, under 5 är "ingen infektion" och jag hade 3. Så jag behöver ingen mer antibiotika. Så NU ska jag bli helt frisk snart!

Annan bra sak: Eftersom jag har sån överproduktion av mjölk att de bara sprutar ur det andra när jag ammar så har jag samlat upp och fryst in om jag skulle behöva någon gång. Och det var tur, för jag fick inte amma på 8 timmar efter gårdagens läkarbesök. Hade inte varit roligt att behöva jaga ersättning mitt i natten.

Bästa saken: Min sambo. Åh vilken fantastiskt man jag har lyckats snärja!




Kommentarer

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0