eat your greens

2011-01-20 ♥ 15:57:36 | Kategori >> Mat & bak & sånt | KOMMENTARER (1)


Igår gjorde jag den här knallgröna soppan. Den ser ännu grönare ut i verkligheten, helt onaturlig och fullproppad med karamellfärg ser den ut att vara. Men det är precis vad den inte är. Det är en riktig vitamin- och järnbomb! Gjord på färsk babyspenat och ärtskott.

Jag fräste drygt 2/3 av babyspenaten och 1/3 av ärtskotten i en klick (riktigt) smör i kastrull. Sedan tillsatte jag vatten, salt och grönsaksbuljong. Den fick koka ett tag, och sen hällde jag i en skvätt vispgrädde.

Den mixades tillsammans med resten av bladspenaten och ärtskotten. Vissa näringsämnen skadas ju lite av att kokas, så de fick komma i efteråt, och blev ju varma ändå. Soppan blev galet god.

Jag drack egenpressad apelsinjucie som jag pressade precis innan jag åt, för att så lite vitaminer som möjligt skulle dunsta. Med juicen så tas ju järnet upp bättre också. Bra va? Jag blev otroligt sugen på en vitaminbomb, kanske har jag lite brist på sånt?



Kommentarer
Postat av: juliasbullar.blogg.se

hah, skön färg på soppan!

2011-01-20 @ 20:23:01
URL: http://juliasbullar.blogg.se/

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0