om det farliga med rosa och Hello Kitty

2013-03-04 ♥ 08:10:28 | Kategori >> Familjeliv | KOMMENTARER (1)




 
Jag fick den här boken av min syster, som ett litet ret eftersom jag hatar Hello Kitty så mycket.
 
En del kan tycka att det är löjligt och överdrivet att inte gå loss totalt på rosa och pluttinuttiga kläder till sitt barn. Och jag gillar rosa, mycket. Det är helt klart en av mina favoritfärger. Och min dotter får ju ha såna kläder. Men inte bara.
 
Men varför är det så "farligt" med rosa?
 
Jag vill inte att min dotter ska definiera sitt eget värde efter sitt utseende. Jag vill inte att hon ska tro att hon måste se ut och klä sig på ett visst sätt för att uppskattas av folk i hennes omgivning. Jag vill inte att hon ska känna press att vara söt. Jag vill att hon ska fokusera på att ha roligt och vara ett barn, så länge som det går. Men vad har det med färgen på hennes kläder att göra då? Jo, det är så att flickor oftare får komplimanger för sitt utseende och sina kläder, i synnerhet om de har just typiskt flickiga sådana. Jag märker en tydlig skillnad på hur allmänt folk vi inte känner bemöter min lilla bebis beroende på vad hon har för kläder.
 
Ger du en komplimang för någonting så berättar du också för den personen att den saken du ger komplimangen för är viktig. Att du värdesätter personen efter den saken.
 
Så att säga "vad söööööööt du är" till min dotter innebär att du säger att det är viktigt att vara söt, och att hennes söthet påverkar hennes värde.


Jag undviker helt att min lilla unge ens reflekterar över hur söt hon är. Hon har så mycket viktigare saker för sig.

 
 
 
Och jag tycker att det är vidrigt att det är så. Jag hatar att rosa och allt annat som är "typiskt tjejigt" ska få låg status och symbolisera det gulliga, söta, lite korkade. Vi har en manlig norm i vårt samhälle och det är inte något jag vill vara med och göda.
 
Men nu är det så att när hon har rosa, hello kitty och klänningar så får hon mer kommentarer om sitt utseende, och så länge som det är så, så tänker jag undvika det.



Kommentarer
Postat av: Fröken Bella

Åh, du måste läsa Fanny Ambjörnssons "Rosa- den farliga färgen". :-) Den går in på djupet om allt det du sammanfattar i ditt inlägg.

Svar: åh, det ska jag försöka göra! Har hört om den så många gånger men aldrig gjort det ändå.
Ellieott

2013-06-12 @ 20:11:28
URL: http://frokenbella.se

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0