när ens bröst blir allmän egendom

2012-08-16 ♥ 07:53:00 | Kategori >> Amning | KOMMENTARER (0)

Inte nog med att amning ju medför att man behöver visa brösten i tid och otid, och att folk därtill har en massa åsikter om det. Att man har en bebis verkar också medföra att folk tycker att de har rätt att veta en massa saker om ens bröst.
 
Jag har fått frågan om jag ammar mitt barn flera gånger. Det gör jag ju. Det är ingen hemlighet. Men måste jag berätta det för folk jag knappt känner? Om det inte var så, hade jag då behövt redogöra för varför? Tänk om jag har en anledning som känns privat?
 
Nu när jag ska börja jobba så kommer frågan om hur jag ska göra med amningen då. Jag kan förstå den undran, och personer jag pratar med ofta får gärna fråga. Men jag blir lite paff när ytligt bekanta undrar. Är det deras sak?
 
Den mest intima frågan jag har fått är om jag har haft såriga bröstvårtor. Denna fråga från en person som är bekant med en släkting. Vi känner alltså inte ens varandra. Är inte det en underlig sak att fråga folk man inte ens känner om?
 
Alltså. Jag kan prata om amning och bröst och sådant med vem som helst. Jag har inga problem med det. Jag blir mest förvånad och paff över att folk tycks anse sig ha rätt att veta en massa saker om andras kroppar. Jag kanske inte har några problem med att svara på de frågorna, men hur kan de veta det? Tänk om jag hade blivit jättegenerad!
 
 
 
 



Kommentarer

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0