lingonveckan.

2012-08-17 ♥ 19:03:35 | Kategori >> Mat & bak & sånt | KOMMENTARER (0)

Jag visste inte att det fanns så mycket lingon i skogarna här, jag trodde de mest fanns norrut. Jag har mest sett något enstaka då och då bland blåbärsriset. Men så fort jag öppnade ögonen och letade efter dem så var det som att skogen öppnade sig och plötsligt var de överallt.
 
Så jag har plockat en hel del. 
 
 
 
 
Det värsta: att rensa bären. Så. Väldigt. Segt.
 
 
Det bästa: att koka sylt! Lingonsylt går åt i vårt hem, då vi äter det till köttbullar och blodpudding. All annan sylt äter vi väldigt sällan. Så det känns bra att fylla kylen med sådant vi faktiskt använder!
 
Lingonsyltstips: Du behöver inte koka med syltsocker, utan vanligt. Plocka inte bort de ljusa bären för de innehåller pektin som gör den geléig!



Kommentarer

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0