det finns tillfällen då jag fokuserar på annat än att behaga andras blickar

2012-08-04 ♥ 11:41:00 | Kategori >> Amning | KOMMENTARER (1)

Offentlig amning. Att det ens finns ett begrepp för företeelsen att amma sitt barn på andra platser än instängd i sitt hem.
 
Vissa tycker att man ska stänga in sig på toan, eller stanna hemma, om man måste amma sitt barn.
Andra tycker att man får amma offentligt, om man skyler sig ordentligt.
 
Argumenten är fattiga. "Jag vill faktiskt inte se bröst när jag går på restaurang/sitter på tåget/whatever" tycks vara det bästa folk kommer på.
 
Nähä? Titta inte då. Titta åt ett annat håll. Eller stanna hemma. Eller lås in dig på toaletten. Jag kanske inte vill se fula människor, personer i hatt eller folk som håller handen på stan. Men det är inte min sak att säga åt dessa personer att hålla sig hemma.
 
Det är väl ingen som ammar som visar bröst för bröstvisandets skull? Man ammar sin unge.
Då tycker jag att man ska få fokusera på det, och inte ovanpå att försöka lösa amningen så smidigt som möjligt behöva tänka på att vira in tutten i en filt så inte personen mitt emot ska råka skönja en bröstvårta.
 
Det kan vara nog så jobbigt att få ungen att ta bröstet ordentligt, att rädda det som räddas kan när ungen släpper just när utdrivningsreflexen kommer igång, att få bebisen att fokusera istället för att titta på roliga saker runtomkring osv osv.
 
 
Jag anpassar mig inte det allra minsta. Jag slänger fram tutten i tid och otid. Jag har hittills aldrig fått någon blick eller kommentar.



Kommentarer
Postat av: Jennie

Äntligen! Tack för detta inlägg, jag håller med om vartenda ord! Jag ammar också OFFENTLIGT, utan att vira in pattarna i scarves (eller hur fan det ni stavas) och annat.
"Du kan väl hänga en filt över axeln?"
Eh, nej jag kan inte det ENS. För då äter hon inte, då ligger hon och rycker i filten.
Är så trött på detta tjafs.
Ja, ville bara hålla med tror jag. Förlåt för babblig kommentar ;)

Svar: Jag är så trött på det kravet! Så klart det är jättebra att blyga eller personer med barn som inte kan äta om de inte blir instängda osv kan göra så. Men det har blivit så vanligt att vissa verkar tycka att man SKA skyla bröstet.... Det är jobbigt!
Ellieott

2012-08-04 @ 19:59:47
URL: http://jempie.se

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0