en bok

2010-10-13 ♥ 16:47:13 | Kategori >> Hus & hem | KOMMENTARER (0)

Box 21 läser jag just nu. Jag har kommit till nästan-hälften.

 

Det är något särskilt med den. Jag fastnar. Jag kan inte säga vad det är. Jag, som i vanliga fall värderar ett fantastiskt vackert språk högre än historien i sig när jag läser böcker, dras med. Jag vet inte vad det är, för trots att historien är fruktansvärd och verklighetstrogen så är det inte direkt något jag aldrig har läst förut. Prostitution i Stockholm.

Kvinnor som har utsatts för trafficking och hålls inlåsta under fruktansvärda förhållanden, i samma stad som jag befinner mig i varje dag, och de utnyttjas av samma män som sitter på mitt pendeltåg, handlar i min ica-butik och håller följer sina barn till skolan där jag bor. Det i sig är skrämmande, påtagligt och fruktansvärt. Det i sig är hemskt nog, och gör att man blir tagen av berättelsen i sig snarare än formuleringarna, men det är som sagt inget helt unikt. Den här boken har någonting mer.

 

 

Läs den!




Kommentarer

Lämna en kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0